Podle výsledků nejnovějšího britského výzkumu mohou probiotika hrát u autistických dětí velmi významnou roli při potírání neurotoxinů a bakterií přítomných ve střevech, které přispívají tomuto onemocnění. Výzkum byl proveden na oddělení mikrobiologických věd univerzity v Reading. Byly získány přesvědčivé důkazy naznačující, že děti trpící autismem mají střevní flóru produkující toxiny, a že neurotoxiny a bakterie ve střevech mohou k vyvolání tohoto onemocnění přispívat. V rámci výzkumu byly prošetřeny vzorky stolice 150 autistických dětí v USA a byl zjištěn velmi vysoký výskyt škodlivých bakterií rodu Clostridium. V další fázi výzkumného programu, v které byla sledována střevní flóra 60 britských autistických dětí byla rovněž zjištěna vysoká hladina clostridií, které se u jejich neautistických sourozenců nevyskytovaly. Nyní se sleduje několik kmenů probiotických bakterií s cílem zjistit, které z nich mohou zasáhnout proti zjištěným clostridiím. S použitím probiotik, která vykáží nejlepší účinky pak budou ve druhé polovině letošního roku zahájeny humánní experimenty. Využívání probiotik začíná být v současné době jedním z hlavních medicínských směrů v nemocnicích, kde se aplikují pro zintenzivnění léčebné péče o pacienty v kritickém stavu. Osvědčily se jako cenný doplněk pro léčbu pacientů s průjmovými onemocněními způsobenými antibiotiky používanými k léčbě násobných infekcí. Výsledky výzkumu byly zveřejněny současně s uvedením nového probiotického nápoje na bázi ovocné šťávy pod obchodní značkou ProViva švédské společnosti Skane Dairy na britský trh. Nový typ nápoje s názvem ProViva Shot! je 80ml verze nápoje ProViva džus, který se již prodává v litrových baleních, a stejně jako tento obsahuje aktivní bakterie Lactobacillus plantarum 299v, používané v licenci biotechnologické společnosti Probi. Nápoj ProViva byl ve Švédsku vyvinut pro pacienty po operacích trávicího ústrojí. Tento nemléčný nápoj na bázi ovocné šťávy, který poskytuje rovněž doporučované denní množství vitaminu C, byl po nedávném schválení Švédskou nutriční nadací opatřen zdravotním tvrzením o příznivých probiotických účincích.
<http://www.nutraingredients.com/>
Ing. Olga Kopáčová